کد مطلب:275040 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

نیابت عام به فقهای عدول
چون برداشت هر كس از مدارك نمی تواند راهنمایشان باشد لذا به فقهاء عظام مردم را حواله داده اند آنها كه متخصص این فن می باشند و عمری را در راه فهم اخبار آل محمد (ص)



[ صفحه 16]



گذرانیده اند. باز هم نظر ژرف و عاقبت نگری اهل بیت وحی و عصمت را در این حواله دادن می نگریم، مبادا گرگهائی به لباس چوپان در آیند و با مارك فقاهت مردم را به دنیاپرستی و ریاست طلبی و شهرت خواهی و خلاصه شرك حقیقی سوق دهند به جای اینكه مردم را از خدا ترس و مومن و مودب به اخلاق اسلامی بار بیاورند، آنان را خود خواه و پول دوست تربیت كنند لذا شرائط ویژه ای برای آن عالم ذكر فرموده اند. از آن فقیهی باید پیروی كرد كه به تمام معنی وارسته باشد، خود نگهدار و دیندار، مخالف هوای نفس و پیرو امر مولایش باشد، اصلا تقلید از عالم بدون تقوی به این معنی ذكر شده جایز نیست تا چه رسد به این كه صحیح باشد و در این كتاب می خوانیم كه زیان عالم هوی پرست از لشكر یزید كه آن جنایت را در كربلا مرتكب شد برای اجتماع اسلامی بیشتر است. لذا نهایت تقوی را در فتوی شرط می داند و از قول حضرت صادق (ع) در تعریف از صفوان می گوید كه او ریاست طلب نیست.